پژوهش حاضر قصد دارد راهسازی در آذربایجان و مسالۀ تشکیل کمپانیِ راهسازی و سرمایهگذاری در آن را بررسی کند که در سالهای 1306 تا 1308 قمری و اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار مطرح گردید و دولتمردان ناصری تلاش کردند راهی برای استفادۀ همزمان از سرمایۀ داخلی و خارجی پیدا کنند و بدون اتکا به قدرتهای خارجی شاهراههای داخلی را به مرزهای عثمانی و روسیه پیوند دهند. بنابراین در این پژوهش ضمن بررسی ایدهها و تلاشهای صورت گرفته برای احداث راه در آذربایجان، به این سؤال اصلی پاسخ داده میشود که سرمایه گذاری پیش بینی شده برای راهسازی چه تحولی نسبت به گذشته داشته است. در پژوهش حاضر مسالۀ مطرح شده، با روش تبیینی و با استفاده از اسناد منتشرشده و نشده و منابع تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتههای پژوهش نشان میدهد که تلاش برای احداث راه در آذربایجان نتیجۀ سیاست ارشادی دولت بوده و در طی آن سعی شده است با اخذ امتیاز از دولت و تشکیل کمپانی برای احداث راه و فروش سهام به خریداران داخلی و خارجی راهکاری جدید برای استفاده همزمان از سرمایۀ داخلی و خارجی ارایه شود.
پاشازاده,غلامعلی . (1404). راهسازی در آذربایجان و تحول سرمایهگذاری در ایران عصر ناصری. (e10132). تحقیقات تاریخ اقتصادی ایران, 14(1), e10132 doi: 10.30465/sehs.2025.50634.2022
MLA
پاشازاده,غلامعلی . "راهسازی در آذربایجان و تحول سرمایهگذاری در ایران عصر ناصری" .e10132 , تحقیقات تاریخ اقتصادی ایران, 14, 1, 1404, e10132. doi: 10.30465/sehs.2025.50634.2022
HARVARD
پاشازاده غلامعلی. (1404). 'راهسازی در آذربایجان و تحول سرمایهگذاری در ایران عصر ناصری', تحقیقات تاریخ اقتصادی ایران, 14(1), e10132. doi: 10.30465/sehs.2025.50634.2022
CHICAGO
غلامعلی پاشازاده, "راهسازی در آذربایجان و تحول سرمایهگذاری در ایران عصر ناصری," تحقیقات تاریخ اقتصادی ایران, 14 1 (1404): e10132, doi: 10.30465/sehs.2025.50634.2022
VANCOUVER
پاشازاده غلامعلی. راهسازی در آذربایجان و تحول سرمایهگذاری در ایران عصر ناصری. تحقیقات تاریخ اقتصادی ایران, 1404; 14(1): e10132. doi: 10.30465/sehs.2025.50634.2022