اجلالی، پرویز(1383)، دگرگونی اجتماعی و فیلمهای سینمایی در ایران، جامعهشناسی فیلمهای عامهپسند ایرانی (1308-1357)، تهران: فرهنگ و اندیشه.
اسنادی از موسیقی، تئاتر و سینما در ایران(1357-1300)(1379)، ج2، تهیه و تنظیم معاونت خدمات مدیریت و اطلاعرسانی دفتر رئیس جمهور، تصحیح و تدوین علیاکبر علیاکبری بایگی و ایرج محمدی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
افشار، طغرل(1333)، در کمان رنگین سینما، بیجا: چاپ مسعود سعد.
امید، جمال(1377)، تاریخ سینمای ایران(1357-1279)، چ2، تهران: روزنه.
امینی، مریم(1378)، «فیلمفارسی، فرزند ناقصالخلقهی سینما در ایران»، در: فیلمفارسی چیست؟، گردآورنده حسن معززینیا، تهران: ساقی.
آبراهامیان، یرواند(1396)، تاریخ ایران مدرن، ترجمهی محمدابراهیم فتاحی، چ15، تهران: نی.
آذین، جبار(آذر1387)، «پروندهی موضوعی فیلمفارسی، مقدمهای بر سینمای نوین ایران: از فیلمفارسی تا فیلمفارسی»، نقد سینما، ش60: 25-31.
بابایی، امیرحسین(آذر1387)، «فیلمفارسی، ابتذال ابدی»، نقد سینما، ش60: 44-45.
بهارلو، عباس(1379)، سینمای فردین به روایت محمدعلی فردین، چ2، تهران: قطره.
تورانی، بهروز(1378)، «سهلانگاری در ساخت، واقعیتگریزی در مضمون»، در: فیلمفارسی چیست؟، گردآورنده حسن معززینیا، تهران: ساقی.
تهامینژاد، محمد(1365)، سینمای رؤیاپرداز ایران، تهران: عکس معاصر.
جیرانی، فریدون(1378)، «هویت مخاطب «فیلمفارسی» و «فیلم فارسی»»، در: فیلمفارسی چیست؟، گردآورنده حسن معززینیا، تهران: ساقی.
جیرانی، فریدون(1379الف)، «دههی سی تولد دوباره»، در: تاریخ تحلیلی صد سال سینمای ایران، گردآورنده عباس بهارلو، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
جیرانی، فریدون(1379ب)، «دههی چهل، رؤیای شیرین و شکست»، در: تاریخ تحلیلی صد سال سینمای ایران، گردآورنده عباس بهارلو، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
جیرانی، فریدون(پاییز1373)، «سرنوشت فیلمفارسی(57-1340)»، نقد سینما، ش3: 30-42.
حسینیزاد، مجید(آبان1381)، «سینمای رؤیاپرداز(1326-1357)»، نقد سینما، ش33: 36-42.
حیدری، غلام(1379)، «سینما در فاصلهی دو کودتا»، در: تاریخ تحلیلی صد سال سینمای ایران، گردآورنده عباس بهارلو، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
زادهمحمدی، مجتبی(1389)، لومپنها در سیاست عصر پهلوی، چ2، تهران: مرکز.
صافاریان، روبرت(1378)، «بحث فیلمفارسی و مفهوم هنر تودهای(پاپ آرت)»، در: فیلمفارسی چیست؟، گردآورنده حسن معززینیا، تهران: ساقی.
صدر، حمیدرضا(1381)، درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران(1280-1380)، تهران: نی.
طوسی، جواد(1379)، «سینمای سالهای 1348-1357»، در: تاریخ تحلیلی صد سال سینمای ایران، گردآورنده عباس بهارلو، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
عبدالخانی، لنا و محمد نصرآبادی(زمستان1390)، «بازنمایی نقش زنان در سینما(سیاستگذاریهای فرهنگی در سینمای قبل و پس از انقلاب اسلامی)»، فصلنامه زن و فرهنگ، دوره سوم، ش10: 87- 96.
کاتم، ریچارد(1378)، ناسیونالیسم در ایران، ترجمه احمد تدین، چ2، تهران: کویر.
کامروا، مهرداد(آذر1373)، «بحران شهرنشینی در ایران»، کلک، ش57: 54-69.
گیتی، حسین(آذر1387)، «فیلمفارسی و فراز و نشیبهایش: مؤلفههای فیلمفارسی»، نقد سینما، ش60: 32-33.
لاهیجی، شهلا(تابستان1376)، «مروری بر سینمای ایران از آغاز تا امروز»، نقد سینما، ش11: 166-172.
محمدکاشی، صابره(1378)، «خاکستر و الماس»، در: فیلمفارسی چیست؟، گردآورنده حسن معززینیا، تهران: ساقی.
محمدی، جلال(تیر1382)، «بررسی الگوهای تأثیرپذیری مخاطبان از محتوای وسایل ارتباط جمعی»، مصباح، ش60: 135-156.
مستغاثی، سعید(1381)، سینمای ایران، روزگار نو(1356-1336)، تهران: الست فردا.
معززینیا، حسن(1378)، «فیلمفارسی چیست؟»، در: فیلمفارسی چیست؟، گردآورنده حسن معززینیا، تهران: ساقی.
مهرابی، مسعود(1363)، تاریخ سینمای ایران از آغاز تا سال 1357، تهران: فیلم.