@article { author = {Savagheb, Jahanbakhsh and Rostami, Parvin and Bahrami, RohAllah and Rahmati, Mohsen}, title = {Conflict of tradition and modernity in Iranian cinema in Pahlavi II era (years 1953- 1979)}, journal = {Tahqiqāt-e Târix-e Eqtesâdi (Economic History Studies )}, volume = {8}, number = {1}, pages = {41-68}, year = {2019}, publisher = {Institute for humanities and cultural studies}, issn = {2383-1278}, eissn = {2981-1953}, doi = {10.30465/sehs.2019.4084}, abstract = {Iran's cinema changed from 1953 to 1979 due to political, economic and social changes in society. the "film Farsi" shadow in this period dominated the cinema, but movies were produced in both political and social terms. The generation raised in this period is accompanied by the economic and social modernization of Mohammad Reza Pahlavi's regime. Unbalanced modernization, class division in cities, and the migration of villagers to cities, in the mentality of this generation created the gap of tradition and modernity. Iranian cinema in this era, influenced by the atmosphere of the community and the conflict between tradition and modernity, developments in film making are from popular flourishing to triteness and bankruptcy. In this research, descriptive-analytic method, the process of producing cinematic films in Iran and its changes and the consequences of the reaction of viewers to cinema, in the Pahlavi II regime, from 1953 to 1979, are examined. Findings of the research show that unbalanced modernizations of Mohammad Reza Shah's era create a gap in society with the government. the gap in the generation of spectators of this period between tradition and modernity due to social and economic modernization was also influential in Iranian cinema and its productions and eventually, the bankruptcy and crisis had in the cinema in the years leading up to the Islamic Revolution.}, keywords = {Pahlavi era,Iranian cinema,Persian movie,tradition,Modernity}, title_fa = {تأثیر تقابل سنّت و تجدّد بر سینمای ایران در عصر پهلوی دوم(سال‌های 1332-1357ش)}, abstract_fa = {سینمای ایران از 1332 تا 1357ش. با توجه به تغییرات و تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه متحول شد. سایه­ی «فیلمفارسی» در این دوره بر سینما حاکم بود، اما فیلم­هایی هم در قالب سیاسی و اجتماعی تولید شدند. نسلی که در این دوره پرورش یافت، همراه با نوسازی­های اقتصادی و اجتماعی حکومت محمدرضا پهلوی است. نوسازی نامتوازن، تقسیم طبقاتی در شهرها و مهاجرت روستائیان به شهرها، در ذهنیت این نسل شکاف سنّت و مدرنیته را ایجاد کرد. سینمای ایران در این دوران، با تأثیرپذیری از فضای جامعه و مقوله تعارض و تقابل سنّت و مدرنیته، شاهد تحولاتی در زمینه فیلم­سازی، از شکوفایی عامه­پسند تا ابتذال و ورشکستگی است. در این پژوهش به­شیوه­ توصیفی- تحلیلی، روند تولید فیلم­های سینمایی در ایران و تغییر و تحولات آن و نیز پی­آمد واکنش تماشاگران بر سینما، در حکومت پهلوی دوم، سال­های 1332 تا 1357ش، بررسی می­شود. یافته­ی پژوهش نشان می­دهد که نوسازی­های نامتوازن دوران محمدرضاشاه باعث ایجاد شکاف جامعه با حکومت گردید. شکافی که در نسل تماشاگران این دوره میان سنّت و مدرنیته­ی ناشی از نوسازی اجتماعی و اقتصادی رخ داد، بر سینمای ایران و تولیدات آن نیز تأثیرگذار بود و سرانجام باعث ورشکستگی و بحران در سینما در سال­های منتهی به انقلاب اسلامی ­شد.}, keywords_fa = {عصر پهلوی,سینمای ایران,فیلم فارسی,سنّت,مدرنیته}, url = {https://economichistory.ihcs.ac.ir/article_4084.html}, eprint = {https://economichistory.ihcs.ac.ir/article_4084_90c83568218d5f3172eca756f28629c4.pdf} }