شهرام یوسفی فر؛ شهناز جنگجو
دوره 5، شماره 2 ، آبان 1395، ، صفحه 109-129
چکیده
دورۀ پهلوی اول(1304-1320) از نظر طرح مسائل جدید پیرامون زن، زنانگی، و شکلگیری هویت جدید زن ایرانی، دورانی مهم و تأثیرگذار در تاریخ معاصر ایران میباشد. با توجه به اهمیت و نقش آگهیهای تجاری در هدایت افکار عمومی، در این پژوهش، آگهیهای تجاری روزنامۀ اطلاعات، یعنی یکی از مهمترین نشریات دوره پهلوی اول بررسی میشود تا مشخص شود این ...
بیشتر
دورۀ پهلوی اول(1304-1320) از نظر طرح مسائل جدید پیرامون زن، زنانگی، و شکلگیری هویت جدید زن ایرانی، دورانی مهم و تأثیرگذار در تاریخ معاصر ایران میباشد. با توجه به اهمیت و نقش آگهیهای تجاری در هدایت افکار عمومی، در این پژوهش، آگهیهای تجاری روزنامۀ اطلاعات، یعنی یکی از مهمترین نشریات دوره پهلوی اول بررسی میشود تا مشخص شود این آگهیها زن و زنانگی را چگونه و در پیوند با چه مسائلی بازنمایی میکرده است. نتیجه این بررسی که باروش تحلیل محتوا صورت گرفته است، نشان میدهد که این روزنامه با تخصیص بیشترین حجم آگهیهای خود به تبلیغ کالاهای مصرفی(تبلیغ انواع لوازم آرایشی و پوشاک) و همچنین خدماتی مانند تبلیغ آرایشگاه و خیاطی زنانه و نمایش تئاتر و کنسرت، تصویری مصرفگرا از زن و زنانگی ارائه داده و در جهتگیری دغدغههای ذهنی زن به مد و آرایش و سبک تازه زندگی اثربخشیهایی داشته است. در متن شرایط اجتماعی و فرهنگی خاص جامعه ایران در دوره مورد نظر، این گونه بازنمایی زن، در پذیرش کالاها و خدمات جدید و ارزشهای همراه آنها بیتاثیر نبوده است.