نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین

2 استاد گروه تاریخ دانشگاه بین‎المللی امام خمینی قزوینhoabadian

10.30465/sehs.2024.46585.1946

چکیده

تأسیس تجارتخانه‌ها در دوره قاجار معلول موقعیت تجاری ایران است. همجواری ایران و روس و نیاز این دو کشور به محصولات یکدیگر باعث شد تجار ایران و روس در به تبادل محصولات تجاری بپردازند. تجار ایران از طریق راه‌های دریایی و شوسه شمالی و نیز دریای عمان و خلیج فارس و راه‌های داخلی با تجار روسیه و اروپا در ارتباط بودند. در دوره قاجار عمده کالاهای وارداتی از شمال قند و شکر و از جنوب ادویه و پارچه بوده است. موقعیت مناسب تجاری ایران به خصوص در دوره قاجار زمینه تأسیس تجارتخانه‌ها با کاربری تجاری و صرافی را فراهم آورد.

تجارتخانه اتحادیه فعالیت تجاری و صرافی خود را از تبریز آغاز کرد و در تهران گسترش داد. این تحقیق بر آن است ضمن بیان راه‌های تجاری و اهمیت تجارتخانه‌ها، به فعالیت تجارتخانه اتحادیه با روش تحلیل تاریخی و با استناد بر اسناد خانوادگی اتحادیه بپردازد و به این پرسش پاسخ دهد که راه‌های تجاری چه نقشی در توسعه فعالیت تجارتخانه اتحادیه داشتند؟ چنان مفروض است ناامنی جاده‌های داخل و شرایط نامناسب آنها برای عبور و مرورِ مال‌التجاره‌ها، فعالیت تجارتخانه‌ اتحادیه را با موانعی روبرو کرده بود که این امر موجب کندی فعالیت آنها می‌شد، البته نظام سیاسی حاکم بر ایران نیز بی‌تأثیر نبود.

کلیدواژه‌ها