آرکون، محمد(1395). انسانگرایی در تفکر اسلامی. ترجمه احسان موسوی خلخالی. تهران: طرح نقد.
آذرنوش، آذرتاش (۱۳۸۷). چالش میان فارسی و عربی. نشر نی.
ابراهیمی مهر، عباسعلی (1396). جلوه های تعالیم حکمی و اخلاقی اهل بیت (ع) در متون عرفانی ادب فارسی (تا پایان قرن ششم)، فصلنامه علمی- ترویجی بهارستان سخن، سال چهاردهم، شماره 37 .
ابن ابی یعلی، محمد (1350). طبقات الحنابله. تصحیح احمدعبید. دمشق: المکتبه العربیه.
ابن جوزی، عبدالرحمن 1417، المنتظم فی التاریخ الملوک و الامم، تحقیق محمد مصطفی عبدالقادر. بیروت، دارلکتب العلمیه.
ابن جوزی، ابوالفرج (۱۳۶۷). تلبیس ابلیس. ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
ابن حنبل، احمد بن محمد (۱۴۱۶ ق). مسند الإمام أحمد بن حنبل. بیروت.
ابن طیب (۱۳۹۲). اسلام متصوفان، ترجمه کبری روشنفکر. تهران: کتاب توت.
ابن عمرانی، محمد (۱۴۲۱ ق). الانباء فی التاریخ الخلفاء. به کوشش قاسم سامرایی. قاهره.
ابن کثیر، أبوالفداء(1407). البدایه و النهایه. بیروت: دارالفکر.
ابن ماجه، حافظ ابوعبدالله محمد (۱۴۱۸ ق). سنن ابن ماجة. بیروت.
ابن وهب، اسحاق بن ابراهیم (۱۳۸۶ ق). البرهان فی وجوه البیان. به کوشش احمد مطلوب و خدیجه الحدیثی. بغداد.
اصغری، پروین و دیگران (1396). بررسی عملکرد متکلمان شیعه امامی در مواجهه با چالش تقریب مذاهب در عصر سلجوقی، فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام و ایران دانشگاه الزهراء، سال 27، دوره جدید، ش 33، بهار 1396.
الیاده، میرچا (۱۳۹۴). رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری. سروش.
انصاری، خواجه عبدالله (1352). مجموعه رسائل. به کوشش محمد شیروانی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
همو (۱۳۹۶). طبقات الصوفیه. به کوشش محمدسرور مولائی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
انصاری، قاسم (۱۳۸۲). مبانی عرفان و تصوف. تهران: نشر طهوری.
امینی، نوروز (1387). روایات اهلبیت (ع) در منـابع اهـل سـنت، نشـریه علـوم حـدیث، دوره 13، شماره 1(47)، .184 -146.
ایزوتسو، توشیهیکو (۱۳۸۰). مفهوم ایمان در کلام اسلامی. ترجمه زهرا پورسینا. سروش.
برتلس، ادوارد (۱۳۸۱). تصوف و ادبیات تصوف. ترجمه سیروس ایزدی. تهران: امیرکبیر.
بیمن، ویلیام (1395). زبان، منزلت و قدرت در ایران. ترجمه رضا مقدم کیا. تهران: نشر نی.
پاکتچی، احمد (۱۳۹1). جریانهای تصوف در آسیای مرکزی. قم: انتشارات بینالمللی الهدی.
پورجوادی، نصرالله (1364). زندگی و آثار شیخ ابوالحسن بستی. تهران: موسسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
جابری، محمد عابد (۱۳۸۱). جدال کلام، عرفان و فلسفه. ترجمه رضا شیرازی. تهران: نشر یادآوران.
حلاق، وائل (۱۳۸۶). تاریخ تئوریهای حقوقی اسلامی. ترجمه محمد راسخ. تهران: نشر نی.
خانقاهی، ابونصر طاهربن محمد (1374). گزیده در اخلاق و تصوف. به کوشش ایرج افشار. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
خرقانی، علیبن احمد (۱۳۸۹). نور العلوم: کتابی یکتا از عارف بیهمتا شیخ ابوالحسن خرقانی همراه با شرح احوال و آثار و افکار او. به کوشش عبدالرفیع حقیقت. تهران: نشر بهجت.
خطیب بغدادى، ابوبکر احمد بن على (1407). تاریخ بغداد أو مدینه السلام. بیروت: دارالکتبالعلمیه.
دارمی، عبداللّه (1434). مسند. بیروت: دار البشائر.
زرینکوب، عبدالحسین (۱۳79). جستجو در تصوف. تهران: انتشارات امیرکبیر
همو. (1390). تصوف ایرانی در منظر تاریخی آن. ترجمه دکتر مجدالدین کیونی، تهران: سخن.
همو. (1356). ارزش میراث صوفیه، تهران: امیرکبیر.
ستاری، جلال (۱۳۷۴). عشق صوفیانه. تهران: نشر مرکز.
سزگین، فواد (1387). تاریخ نگارشهای عربی. مترجم موسسه نشر فهرستگان. تهران: طبع و نشر.
سلیمان حشمت، رضا (۱۳۸۸). تاریخ و جغرافیای تصوف: مستشرقان و تصوف. تهران: نشر مرجع.
سیوطی، عبدالرحمن بن ابیبکر (۱۴۱۷). تاریخ الخلفاء. بیروت.
شاخت، یوزف (۱۳۸۸). دیباچهای بر فقه اسلامی. ترجمه اسدالله نوری. تهران: نشر هرمس.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (۱۳۷۴). تصوف اسلامی و رابطۀ انسان و خدا. تهران: سخن.
همو(۱۳۸۵). مجموعه میراث عرفانی ایران، چشیدن طعم وقت (ابوالسعید ابوالخیر). تهران: نشر سخن.
همو(۱۳۸۶). قلندریه در تاریخ: دگردیسیهای یک ایدئولوژی. تهران: نشر سخن.
همو(۱۳۸۸). مجموعه میراث عرفانی ایران، دفتر روشنایی (بایزید بسطامی). تهران: نشر سخن.
همو(۱۳۹۲). زبان شعر در نثر صوفیه. تهران: نشر سخن.
شووان، فریتیوف (۱۳۸۱). گوهر و صدف عرفان اسلامی. ترجمه مینو حجت. تهران: سهرودی.
شیبی، مصطفی کامل (۱۳۵۹). همبستگی میان تشیع و تصوف تا آغاز سده دوازدهم هجری، به کوشش علیرضا ذکاوتی قراگزلو. تهران: امیرکبیر.
شیمل، آنه ماری (1391). ابعاد عرفانی اسلام. ترجمه عبدالرحیم گواهی. تهران: مشر فرهنگ اسلامی.
صفی، امید (۱۳۸۹). سیاست/دانش در جهان اسلام، ترجمه مجتبی فاضل.، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
عمری، اکرم (۱۴۳۰ ق). عصر الخلفاء الراشده محاوله لنقد الروایه التاریخه وفق منهج المحدثین. ریاض.
غزالی، امام محمد. (1380و1361). کیمیای سعادت. به کوشش حسین خدیو جم. تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
غنی، قاسم (۱۳۶۶). بحثی در تصوف. تهران: زوار.
فاخوری، حنا؛ جر، خلیل (۱۳۷۳). تاریخ فلسفه در جهان اسلام. تهران: نشر علمی فرهنگی.
فخری، ماجد (۱۳۸۸). سیر فلسفه در جهان اسلام. زیر نظر نصرالله پورجوادی. تهران: نشر مرکز دانشگاهی.
فدایی مهربانی، مهدی (۱۳۸۸). پیدایی اندیشه سیاسی عرفانی درایران، از عزیز نسفی تا صدرالدین شیرازی. تهران: نشر نی.
فیرحی، داود (۱۳۹۷). قدرت دانش و مشروعیت در اسلام. تهران: نی.
قزوینی رازی، عبدالجلیل (1358). النقض. تصحیح سید جلالدین محدث ارموی. تهران: انجمن آثار ملی.
قشیری، عبدالکریم بن هوازن (1374). رساله قشیریه. ترجمه ابوعلی حسن ابن احمد عثمانی، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: شرکت علمی و فرهنگی.
همو. (1391). رساله قشیریه. ترجمه ابوعلی حسن بن احمد عثمانی، تهران: زوّار.
کاهن، کلود (۱۳۸۲). «قبایل، شهرها و سازمانبندی اجتماعی». تاریخ ایران کیمبریج. ۴: از ظهور اسلام تا آمدن دولت سلجوقیان. ترجمه حسن انوشه. تهران: امیرکبیر.
کربن، هانری (۱۳۹9). تاریخ فلسفه اسلامی. ترجمه جواد طباطبایی. تهران: مینوی خرد.
کرون، پاتریشیا (۱۳۹۴). تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام. ترجمه مسعود جعفری. تهران: نشر سخن.
کسائی، نورالله، (1363). مدارس نظامیه و تأثیرات علمی و اجتماعی آن. تهران: بینا
کیانینژاد، زینالدین (۱۳۶۶). سیر عرفان در اسلام. تهران: اشراقی.
گلدزیهر، ایگناتس(1383). گرایشهای تفسیری در میان مسلمانان. ترجمه سید ناصر طباطبایی. تهران: ققنوس.
لاپیدوس، آیراماروین (۱۳۹۴). تاریخ جوامع اسلامی. ترجمه علی بخیتاریزاده. تهران: نشر اطلاعات.
لینگز، مارتین (۱۳۷۸). عرفان اسلامی چیست؟. ترجمه فروزان راسخی. تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی
مادلونگ، ویلفرد (۱۳75). مکتبها و فرقههای اسلامی در سدههای میانه. ترجمه جواد قاسمی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
متز، آدام (۱۳۹۴). تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری، یا، رنسانس اسلامی. ترجمه علی ذکاوتی قراگزلو. تهران: امیرکبیر.
مستملی بخاری، ابوابراهیم اسمعیل محمد (1363). شرح التعرف لمذهب التصوف. تصحیح محمد روشن. تهران: اساطیر.
مسعودی، ابوالحسن علی بن الحسین(1409). مروج الذهب و معادن الجوهر. تحقیق اسعد داغر. قم: دارالهجره، چاپ دوم.
مقدسی، ابوعبدالله محمد (1362). احسن التقاسیم فی معرفه القالیم . ترجمه علینقی منزوی. تهران: علمی.
مک رایلد و تیلور(1397). نظریۀ اجتماعی و تاریخ اجتماعی. ترجمه کحمد غفوری. تهران: سمت.
مهرآوران، محمود (1389). سـیما و سـیرة علـی و اهـل بیـت (ع) در کشـف المحجـوب هجـویری، پژوهشنامه علمی- پژوهشی علوی، سال اول پاییز و زمستان 1389 ،شماره .2
نامعلوم (1354). منتخب رونق المجالس و بستان العارفین و تحفه المریدین. تصحیح دکتر احمد علی رجایی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
نصر، سید حسین (۱۳۸۸). گلشن حقیقت، ترجمه انشاءالله رحمتی. تهران: نشر صوفیا.
همو (۱۳۹۳). جلوههای معنویت در جهان اسلام. ترجمه فاطمه شاهحسینی. تهران: دانشگاه ادیان و مذاهب.
نفیسی، سعید (۱۳۴۳). سرچشمه تصوف در ایران. تهران: چاپخانه اتحاد.
نویا، پل(1373). تفسیر قرآنی و زبان عرفانی. ترجمه اسماعیل سعادت. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
نیکلسون، رینولد (۱۳۷۴). تصوف اسلامی و رابطه انسان و خدا. ترجمه محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: نشر سخن.
واده، ژان کلود (1372). حدیث عشق در شرق. ترجمه جواد حدیدی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
هجویری، علی بن عثمان (۱۳93). کشف المحجوب. با اهتمام قاسم انصاری. تهران: نشر طهوری.
هرمانسن، مارشا (۱۳۸۸). تاریخ و جغرافیای تصوف: تصوف در غرب. ترجمه فاطمه رحیمی. تهران: نشر مرجع.
همدانی، خواجه یوسف. (1362). رتبه الحیات(ورساله الطیور نجم الدین رازی)، تصحیح دکتر محمد امین ریاحی، تهران: توس.
یوسف پور، محمد کاظم (1396). نقد صوفی(بررسی انتقادی تاریخ تصوف با تکیه بر اقوال صوفیان تا قرن هفتم هجری). تهران: روزنه.