Document Type : .

Authors

1 PhD Student of History, Islamic Azad University,Yadgaere-Imam Khomeini (RAH) Shahre Rey Branch, Tehran Iran

2 Associate Professor of History, Islamic Azad University, Central Tehran Branch , Tehran ,Iran

Abstract

Nazem-Al Islam kermani has had a prominent role in a historiography of the constitutional era and he is a member of modernist and constitutionalist scholars. Historian's journalistic job is an important factor for him to be closely involved in the process of events leading to the victory of constitutionalism and in his book to report political and social events from the time of Naser al-Din Shah to the 13th of Rajab in 1327 AH. With the historical method based on the descriptive-analytical approach, the present article tries to reflect the social discourse in the historiography of Nazim-Al-Islam Kermani. For the aim of that, the below question is proposed: What are the symbols of social discourse in the historiography of Nazim-Al-Islam? What are the symbols of the historian's social vision had on his historical method in reflecting the event of constitutionalism and the later developments? The results of this research shows that the subject, the centrality of the masses in the historian's historical vision and as a result of his attention to the institution of society and people, finding the roots of events and analyzing them, has made his historiography somewhat different from historiography before him. In fact, the historian tried to bring his historiography near to the social historiography by reflecting the social life of the society in different biological fields.

Keywords

آبراهامیان، یرواند (1376). مقالاتی در جامعه­شناسی سیاسی ایران، ترجمۀ سهیلا ترابی فارسانی، تهران، شیرازی.
آدمیت، فریدون (1346). اندیشه­های میرزا آقا خان کرمانی، تهران، -طهوری.
آدمیت، فریدون (1349). اندیشههای میرزا فتحعلی خان آخوند زاده، تهران، خوارزمی.
اعتماد­السلطنه، محمدحسن بن علی (1345). روزنامۀ خاطرات اعتماد­السلطنه، به کوشش ایرج افشار، تهران، امیرکبیر.
انوری، حسن (1381). فرهنگ بزرگ سخن، ج 3، تهران، سخن.
برک،پیتر(1381). تاریخ و نظریه اجتماعی،غلامرضا جمشیدیها،تهران،انتشارات دانشگاه تهران.
پولارد، سیدنی (1354). اندیشۀ ترقی و تاریخ جامعه، ترجمۀ حسین اسدپور پیرانفر، تهران، امیرکبیر.
رضوی، ابوالفضل و شهرام رهنما (1396). «چیستی، خاستگاه و علل برآمدن تاریخ اجتماعی»، فصلنامۀ علمی
پژوهشی تاریخ اسلام، س 18، ش مسلسل 69، ش 1، ص 56 - 85..
شرفی،محبوبه (1392).زندگی،زمانه و تاریخ نگاری وصاف شیرازی،تهران،پژوهشکدۀ تاریخ اسلام.
شمیم، علی اصغر (1376). ایران در دوره سلطنت قاجار، تهران، افکار.
کافی، محمد (1392). جامعه شناسی تاریخی (مبانی، مفاهیم و نظریه­ها،. قم، پژوهشگاه حوزه  و دانشگاه.
کرمانی، میرزا آقاخان (1395). آئینه اسکندری، تهران، دنیای کتاب .
کرمانی، میرزا آقاخان (2000 م). سه مکتوب، به کوشش بهرام چوبینه، اسن (آلمان)، نیما.
کریمی،حسین (1360)فلسفه نظری تاریخ،تهران، گروه جهاد دانشگاهی.
مجتهدی، کریم (1380). فلسفۀ تاریخ، تهران، سروش.
مدرسِ چهاردهی، مرتضی (1381). سید جمالالدین اسدآبادی و اندیشههای او، تهران، امیرکبیر.
ملک­المورخین، غلامحسین (1386). مرآت الوقایع مظفری، تصحیح عبدالحسین نوایی، ج 2، تهران، میراث مکتوب.
موسی پور، ابراهیم (پاییز و زمستان 1386). «تاریخ اجتماعی: رویکردهای نوین به مطالعات تاریخی». مجلۀ تاریخ و تمدن اسلامی، دورۀ 3، ش 2، ش 6، ص 141 - 155.
ناظم‌الاسلام کرمانی، میرزا محمد (1387). تاریخ بیداری ایرانیان، به اهتمام علی اکبر سعیدی سیرجانی، ج 1 ـ 3، تهران، امیرکبیر.
ناظم‌الاسلام کرمانی، میرزا محمد (1357). تاریخ بیداری ایرانیان، به کوشش علی اکبر سعیدی سیرجانی، ج 4 ـ 5، تهران، امیرکبیر.
نراقی، احسان (1379). علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن، تهران، فروزان.
هچ،جن (1390). ((تاریخ اجتماعی))،حسن زندیه.فصلنامه تاریخ اسلام ،س12،ش اول و دوم،مسلسل46-45،ص161-182
Breisach,Ernst,(1995). Historyiograpey:Ancient.Medieval and Modern.university of chcago press.CHCAGO
Stearans, Pe‌‌ter N, (1993).Encyclopia of Social History. Routledge. NEY YORK