Document Type : .

Author

associated professor of history /institute of humanities and cultural studies

Abstract

Today, after the frustration of extreme specialization and the emergence of large gaps in the boundaries of different sciences, interdisciplinary studies are booming. In the light of this type of study, it is now possible to establish deep links between the field of history and other disciplines of the humanities, especially with the social sciences in terms of subject matter, knowledge and method. Until a few decades after the establishment of the field of history, no course with the approach of social history entered the curricula of history. The question, then, is how the interactions of history knowledge with the social sciences have been viewed in the undergraduate history curriculum from the beginning to the present, and how this interaction has evolved over time, and what factors have shaped its formation? Using descriptive-explanatory method, the author tries to evaluate the relationship between history knowledge and social knowledge in terms of application of concepts and specific topics of social sciences in the curriculum of history and by measuring and analyzing the frequency of these concepts, shows an aspect of this interaction. The result of this research shows that the place of social knowledge in the process of educational planning in the field of history, especially after its independence from geography until today, after each revision has always been a growing trend, as in the last revision in 1996, the volume of lessons related to Social knowledge and the use of social science words and concepts increased to the highest level.

Keywords

احمدوند، شجاع و سمیه رحیمی(1392زمستان)، «چهار روایت در فهم معنای مطالعات میان­رشته­ای»، فصلنامه مطالعات میان­رشته­ای در علوم انسانی، دوره­ ششم، شماره 1.
استنفورد، مایکل(1382)، درآمدی بر فلسفۀ تاریخ، ترجمه­ی احمد گل­محمدی، تهران، نی.
اشمیت، کارل(1393)، مفهوم امر سیاسی، ترجمه یاشار جیرانی و رسول نمازی، تهران، ققنوس.
بانل، ویکتوریا. ای، (1395)، کاربردهای نظریه، مفاهیم و مقایسه در جامعه­شناسی تاریخی، ترجمه مجتبی فاضلی، در کتاب گفتارهایی دربارۀ تاریخ و همکاری­های میان­رشته­ای، ترجمۀ محسن علوی­پور و مجتبی فاضلی، تهران، پژوهشکدۀ تاریخ اسلام.
برگ، پیتر،(تابستان 1376)، «ضرورت همگرایی جامعه شناسی و تاریخ ؛ نگاهی به رابطه نظریه اجتماعی و تاریخ»، ترجمه حسین علی نوذری ؛ مجله تاریخ معاصر .
برومند، صفورا،(بهار و تابستان 1393)، «آسیب­شناسی آموزش تاریخ اجتماعی در نظام آموزش عالی ایران»، مجله تحقیقات تاریخ اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهارم، شماره اول.
دلاوری، ابوالفضل(بهمن و اسفند 1388)، «نگاهی به جایگاه و اهمیت تاریخ اجتماعی در مطالعات ایرانی: دانش تاریخی و مساله اجتماعی در ایران»، آیین.
راهنمای دانشگاه تهران: سال تحصیلی 1345-  1346،(1345)، تهران، دانشگاه تهران.
راهنمای دانشگاه تهران: سال تحصیلی 1344- 1345، (1344)، تهران، دانشگاه تهران.
راین، الن(1372)، فلسفه­ی علوم اجتماعی، ترجه­ی عبدالکریم سروش، تهران، صراط، چاپ سوم.
روشه، گی(1373)، تغییرات اجتماعی، ترجمۀ منصور وثوقی، تهران، نی،چاپ هفتم.
ستاد انقلاب فرهنگی، مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس دوره­ی کارشناسی تاریخ با دو گرایش کارشناسی آزاد و کارشناسی تربیت دبیر، تهران، مصوب 18/ 11/ 1363.
سیدامامی، کاووس(آبان1393)، «نگاهی به رهیافت­های روش­شناسی در علوم انسانی و اجتماعی در گفتگو با کاووس سیدامامی»، فرهنگ امروز، سال اول، شماره 2.
شورای عالی برنامه ریزی کشور،(1375) مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس دوره­ی کارشناسی تاریخ با دو گرایش کارشناسی آزاد و کارشناسی تربیت دبیر، تهران، 1375.
صفت­گل، منصور(1387)، گروه آموزشی تاریخ دانشگاه تهران، تهران: دانشگاه تهران.
فاضلی، نعمت­الله(1393)، تاریخ فرهنگی ایران مدرن، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
فاضلی، نعمت­الله،(زمستان92) «رشته­های دانشگاهی: کارکردها، کژکارکردها و تحولات»، فصلنامه مطالعات میان­رشته­ای در علوم انسانی، دوره­ی ششم، شماره 1.
قائد شرقی، بهناز(1392)، «مبانی تاریخ اجتماعی» ؛ جغرافیا و تاریخ ماه کتاب ،شماره 189.
گل­محمدی، احمد(تابستان89)، «آسیب­شناسی آموزش تاریخ سیاسی (مطالعه موردی درس تاریخ تحولات ایران)»، پژوهشنامه­ی انجمن ایرانی تاریخ، سال اول، شماره­ی چهارم.
گیدنز، آنتونی(1382)، جامعه­شناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری، نشر نی.
موسی پور، ابراهیم(پاییز91)، «تاریخ اجتماعی: رویکردی نوین به مطالعات تاریخ»، تاریخ و تمدن اسلامی، سال 3، شماره 6.
 وبر، ماکس، اقتصاد و جامعه: مفاهیم اساسی جامعه­شناسی، جامعه­شناسی اقتصادی، جامعه­شناسی سیاسی، ترجمه عباس منوچهری و دیگران، تهران، مولی، 1374.
هچت، جین، (1390)،«تاریخ اجتماعی»، مترجم حسن زندیه، تاریخ اسلام، شماره 45-46.